poniedziałek, 19 maja 2014

Jak wyczyścic monety?

Dzisiaj, gdy czyściłam filtr od pralki dokonałam małego odkrycia. We wnętrzu było kilka guzików, gumka do włosów i kilka monet - a dokładniej 3. Ich stan niestety nie był najlepszy. Na pewno nie można ich wpuścic w obieg, ponieważ nie widac nominału.
Wzięłam zatem małą miseczkę, włożyłam monety, zasypałam grubą warstwą sody oczyszczonej i zalałam ciepłym octem. 

Tak wyglądają moje monety w kąpieli octowo-sodowej.

Zostawiłam je na 15 minut i potem trochę brutalnej siły i szorowanie szczoteczką. Niestety osad nie chciał zejśc w stopniu zadowalającym. Dwugroszówka niestety była zbyt mocno zaśniedziała i kąpiel octowa jeszcze bardziej pogłębiła ten stan. Ale złotówka i dziesięciogroszówka z powrotem trafiły na 15 minut do kąpieli. Powtórzyłam jeszcze raz wszystkie czynności. 
A tak teraz wyglądają oczyszczone monety.


Ich stan nadal nie jest idealny, ale teraz można bez problemu zapłacic nimi za jakieś produkty.

6 komentarzy:

  1. Warto dodać, by w ten sposób nie czyścić monet okolicznościowych, kolekcjonerskich bądź wartościowych, gdyż soda, szorowanie szczoteczką i wszelkie środki ścierne zniszczą monetę. Monety okolicznościowe lepiej odmoczyć w oliwie z oliwek. Dla obiegowych sposób dobry, skoro skuteczny.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dokładnie. Nie sprawdza sie tylko na jedno-, dwu- i pięciogroszówkach, gdyż miedź za bardzo wchodzi w reakcję z octem

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  4. Samo czyszczenie monet jeśli są zabrudzone lub pokryte patyną z pewnością jest czasochłonne, ale również i znaczące dla całej kolekcji. W końcu każdy kolekcjoner chce mieć monety w jak najlepszej jakości. Również kiedy chcemy kupić jakieś monety to fajnie jest zapoznać się z opiniami https://www.skarbnicanarodowa.pl/opinie aby wiedzieć co kupujemy.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak najbardziej czyszczenie niektórych monet jest obligatoryjne jeśli są one w złej kondycji. Ja jestem przekonany, że można także kupować ciekawe okazy numizmatyczne. Dlatego przedtem ja również czytam opinie https://www.skarbnicanarodowa.info.pl/opinie/ gdyż chcę być pewny tych monet.

    OdpowiedzUsuń