niedziela, 24 marca 2013

Planowanie - najażniejsza strategia oszczędzania

W zeszłym roku przekonałam się, jak ważne jest planowanie wydatków. Są pewne cykliczne wydatki, które musimy ponieść np. opłata OC, ubezpieczenie mieszkania, zakup podręczników do szkoły, opału na zimę.
Koleżanka, która planuje każdy dzień, gdy przyszedł rok szkolny mocno nadszarpnęła swój budżet, ponieważ niezaplanowała wydatków na podręczniki dla dwojga dzieci. Ja do tej pory, swój budżet nadszarpwyałam w maju, gdy miałam do zapłaty OC, ubezpieczenie mieszkania i wymianę opon na letnie. W tym roku mam już odłożone na ten cel pieniądze.
Ale planoanie nie dotyczy tylko opłaty OC, czy zakupu opału na zimę. Wiemy przecież, że w grudniu są święta Bożego Narodzenia i trzeba kupić prezenty, co roku wyjeżdżamy na wakacje. Odkładanie odpowiedznio wcześniej określonej sumy pieniędzy, nie obciąża bieżącego budżetu, a na końcu możemy bez problemu sfinansować wakacje, czy prezenty. Tak postępując nie będziemy zaciągali kredytów na wakacyjny wyjazd, czy zakup prezentów dla najbliższych.
Podobnie rzecz się ma z zakupami na święta. Odpowiednio zaplanowany jadłospis pozwala na kupowanie produktów na tyle wcześniej, aby uniknąć zakupoego szaleństwa na ostatnią chwilę.
Ozdoby świąteczne, czy znicze na Wszystkich Świętych można kupić tuż po tych świętach, kiedy są wyprzedaże. Ubrania, czy buty też kupujmy na wyrzedaży.
Na początku roku biorę kalendarz i wpisuję kiedy mam duże opłaty i ile potrzebuję pieniędzy, i co miesiąc odkładam na te opłaty.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz